Obecny rok obfituje w dynamiczne działania GDDKiA dotyczące rozwoju sieci dróg ekspresowych w Polsce. Od początku roku, podpisano aż 20 umów na ten cel, angażując w to zadanie 11,7 mld zł. Rezultatem tych działań będzie blisko 300 km nowo wybudowanych „esek”. Dodatkowo, do listy inwestycji można dodać kwotę prawie 750 mln zł przeznaczoną na budowę ponad 36 km obwodnic, wynikającą z pięciu odrębnych umów. Całkowita długość dróg aktualnie w realizacji przekracza 1600 km.
Wśród zawartych kontraktów, połowa z nich jest skierowana na budowę 10 odcinków dróg ekspresowych S10 i S11. Te drogi o łącznej długości ponad 144 km mają na celu zapewnić lepszą komunikację między zachodnim i środkowym Pomorzem a resztą kraju. Planowana droga ekspresowa S10, o długości około 410 km, stanie się najkrótszym drogowym połączeniem między Szczecinem a Warszawą. Z kolei droga S11, o długości ponad 580 km, ułatwi podróż z Kołobrzegu i Koszalina do miast tworzących konurbację górnośląską.
Umowy zawarto także na budowę odcinków dróg ekspresowych S16 i S19, które stanowią część trasy Via Carpatia. Jest to znaczący korytarz transportowy, łączący Europę północną i południową. Na terenie Polski jego długość wyniesie około 700 km, a trasa będzie przechodzić przez pięć województw: podlaskie, warmińsko-mazurskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie.