W ostatnich dniach sierpnia bieżącego roku, Tramwaje Śląskie postanowiły unieważnić dwa przetargi, które toczyły się od czerwca. Przedmiotem tych przetargów był zakup nowych tramwajów, finansowany ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej na lata 2021-27. Pomimo tego niepowodzenia, spółka szybko zdecydowała się ogłosić dwie nowe procedury przetargowe. Pierwsza z nich, dotycząca większej partii tramwajów, została podzielona na mniejsze części.
Powodem dla którego spółka zdecydowała się na ponowne ogłoszenie przetargów były oferty składane przez te same firmy, które zgłosiły swoje propozycje w poprzednich postępowaniach. Mimo iż ceny były nieco niższe niż te przedstawione wcześniej, nadal znacznie przewyższały zaplanowany budżet.
W przypadku przetargu na dostawę 10 25-metrowych tramwajów, firma Pesa zaoferowała kwotę wynoszącą 170,5 mln zł brutto, pomimo iż przeznaczony na ten cel budżet wynosił 136,7 mln zł. W kolejnym przetargu, dotyczącym zakupu 55 tramwajów, w tym 35 w ramach zamówienia podstawowego, propozycja Pesa wynosiła 935,1 mln zł brutto przy planowanym budżecie 760,5 mln zł (w tym 422,3 mln zł na zamówienie podstawowe oraz 338,2 mln zł na opcję; suma tych kwot wynosi 897,2 mln zł – identyczny budżet jak w pierwszym przetargu).
Firma Modertrans ponownie zgłosiła swoją ofertę w mniejszym przetargu na zakup 10 tramwajów o długości 13 metrów. Propozycja firmy wyniosła 96,8 mln zł brutto. W tych postępowaniach Tramwaje Śląskie nie podały jeszcze planowanego budżetu.
W przetargu unieważnionym w sierpniu, dotyczącym zakupu tramwajów o długości 25 metrów, firma Pesa zaproponowała kwotę 1,137 mld zł za całość zamówienia składającego się z 65 pojazdów (przy planowanym budżecie wynoszącym 897,2 mln zł). Z kolei w przetargu na zakup 10 tramwajów o długości 13 metrów, firma Modertrans przedstawiła ofertę w wysokości 101,7 mln zł brutto (przy budżecie wynoszącym 64 mln zł).